Společnost pro výživu a Fórum zdravé výživy v Českej republike zverejnili Výživové odporúčania určené pre zdravé osoby pod mottom Nie sú nezdravé potraviny, nezdravé je len ich množstvo. Ich cieľom je podporiť prevenciu civilizačných chorôb.

Zdravá 13
1.    Udržujte si primeranú a stálu telesnú hmotnosť, ktorú charakterizuje BMI 18,5 – 25,0 kg/m2 a obvod pása pod 94 cm u mužov a pod 80 cm u žien.
2.    Denne venujte aspoň 30 minút intenzívnemu pohybu, rýchlej chôdzi alebo cvičeniu.
3.    Jedzte pestrú stravu rozdelenú do 4 – 5 denných jedál. Nevynechávajte raňajky.
4.    Konzumujte dostatočné množstvo zeleniny (surovej i varenej) a ovocia vo viacerých porciách, denne aspoň 500 g, z toho zeleniny 2-krát viac než ovocia. Občas zjedzte menšie množstvo orechov.
5.    Jedzte výrobky z obilnín (tmavý chlieb a pečivo, najlepšie celozrnné, cestoviny, ryža) alebo zemiaky, najviac však 4-krát denne. Nezabúdajte na strukoviny – aspoň raz týždenne.
6.    Jedzte ryby a rybie výrobky aspoň 2-krát týždenne.
7.    Denne pite mlieko a mliečne výrobky, najmä kyslomliečne; dávajte prednosť polotučným a nízkotučným.
8.    Sledujte príjem tuku. Obmedzte množstvo tuku pri príprave pokrmov, v skrytej forme (mastné mäso mastné mäsové a mliečne výrobky, jemné a trvanlivé pečivo s vyšším obsahom tuku, chipsy, čokoládové výrobky) a vo forme nátierok na chlieb a pečivo. Živočíšne tuky nahrádzajte rastlinnými tukmi a olejmi.
9.    Znižujte príjem cukru, najmä v sladených nápojoch, sladkostiach, kompótoch a zmrzline.
10.     Obmedzujte príjem kuchynskej soli a potravín s vyšším obsahom soli (chipsy, solené tyčinky a slané orechy, slané údeniny a syry). Neprisoľujte hotové pokrmy.
11.     Predchádzajte nákazám a otravám z potravín správnym zaobchádzaním s potravinami pri nákupe, uskladnení a príprave pokrmov; pri tepelnom spracovaní voľte šetrnú úpravu, obmedzte vysmážanie a grilovanie.
12.     Nezabúdajte na pitný režim, denne vypite minimálne 1,5 l tekutín (voda, minerálne vody, slabý čaj, ovocné čaje a šťavy, najlepšie nesladené).
13.      Ak pijete alkoholické nápoje, neprekračujte denný príjem alkoholu 20 g (200 ml vína, 0,5 l piva, 50 ml liehovín).


 

 




     

Knihy o zdraví a diétach z Vydavateľstva Dr. Josef Raabe Slovensko, s.r.o.

 

             

 

            

 

Knihy o diétnom stravovaní z vydavateľstva Dr. Josef Raabe Slovensko, s.r.o. si môžete s odkazom na túto web stránku (www.onlife.sk) kúpiť priamo v predajni Raabe s 25 % zľavou

Adresa vydavateľstva Dr. Josef Raabe Slovensko, s.r.o.: Heydukova 12 alebo Heydukova 14, Bratislava , 5. poschodie (v oboch vchodoch na prízemí je recepčná, ktorá vás pustí do predajne na 5. poschodí).

Knihy si môžete objednať aj e-mailom na adrese: v.hudak@raabe.sk - a knihu(y) vám pošlú na dobierku poštou (poštovné neplatíte).

Cena  za ktorúkoľvek vyššie uvedenú knihu, pokiaľ si ju kúpite priamo vo vydavateľstve Dr. Josef Raabe Slovensko, s.r.o. (osobným odberom alebo e-mailovou ojednávkou) je: 

15 EUR

  • aj napriek tomu, že na web stránke vydavateľstva Raabe je ponuková cena 20 EUR. 
  • pokiaľ poviete, že si uvedenú(é) knihu(y) idete kúpiť cez tento propagačný odkaz na www.onlife.sk, zaplatíte za každú z týchto kníh 15 EUR.
  • pre porovnanie: maloobchodná cena v kníhkupectvách je takisto 20 EUR. 
  • pri zaslaní kníh poštou, poštovné neplatíte. 

 

 

Knihy z vydavateľstva Klub50

 

Knihy pre vaše zdravie a pohodu

Ak vás niektorá z kníh z vydavateľstva KLUB50 zaujala, volajte na č. 0908 069 388 / píšte na info@klub50.sk, pošleme vám ju na dobierku. Poštovné neplatíte.

Edukačné brožúry a materiály

Nájdete nás

Biomedicínske centrum SAV, Pavilón lekárskych vied, Dúbravská cesta 9, 845 05 Bratislava

Areál Slovenskej akadémie vied

Poradňa: 0903 437 888

Poradňa: peterminarik57@gmail.com