Monitoring slovenských médií - december 2014

Málo pohybu – vyššie riziko rakoviny
sme.sk 10/12/2014

V dôsledku pohybu dochádza k zmenšovaniu objemu telesného tuku, najmä abdominálneho, ktorý je pre zdravie nebezpečnejší, znižuje sa aj inzulínová rezistencia, čo znamená, že sa zvyšuje citlivosť svalových buniek na inzulín, v dôsledku čoho dochádza k poklesu koncentrácie inzulínu a aj rastového faktoru IGF-1v krvi. Gastroenterológ Peter Minárik v knihe Rakovina a výživa – Mýty a fakty uvádza, že tieto látky zvyšujú riziko rakoviny, pretože podporujú rast buniek.

 

http://primar.sme.sk/c/7540565/malo-pohybu-vyssie-riziko-rakoviny.html

 

Potraviny sú démonizované, najviac lží sa šíri o pečive
webnoviny.sk 26/11/2014

BRATISLAVA 26. novembra (WEBNOVINY) - Verejnosť má v súčasnosti k dispozícii množstvo informácií o pozitívnych a negatívnych vplyvoch potravín na život, mnohé z nich sú však nepresné a zavádzajúce. Na dnešnej tlačovej konferencii na to upozornili riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska (PKS) Jarmila Halgašová a gastroenterológ a odborník na zdravú výživu Peter Minárik. "V súčasnosti sa vyrábajú potraviny najbezpečnejšie v histórii, legislatíva a regulácie pre potravinársky priemysel sú najprísnejšie v histórii, napriek tomu sú niektoré potraviny démonizované," uviedla Halgašová.

Najviac klamlivých informácií sa podľa spomínaných odborníkov šíri o pečive, mlieku, margaríne, cukre a mäse. Kľúč k zdravému stravovaniu je pritom jednoduchý, každý človek by mal mať vyvážený príjem a výdaj energie. "Najdôležitejšia je porcia, ktorú si doprajeme," vyjadril sa Minárik, ktorý odporúča konzumovať predovšetkým celozrnné pečivo, v primeraných množstvách sa však ľudia nemusia vzdať ani potravín z bielej múky. 

Mýtmi je opradené aj mlieko. Hovorí sa o ňom napríklad, že zahlieňuje organizmus, nie je to však pravda. Je naopak významným zdrojom bielkovín, vitamínov a minerálnych látok, ktoré sú dôležité pre stavbu kostí a zubov i pre fungovanie nervového systému a svalov. "Vápnik z mlieka a mliečnych výrobkov sa ľahko vstrebáva do ľudského organizmu," prezradil ďalej Minárik. 

Podobné nepravdivé informácie sa šíria aj o tukoch - masle, olejoch a margarínoch, ktoré sú zdrojom mnohých zdraviu prospešných látok. Aj v tomto prípade však platí zásada primeraného a vyváženého príjmu. O sladidlách sa zase hovorí, že sú karcinogénne. "Nie je to pravda, pretože ich bezpečnosť sa pravidelne monitoruje a vedecky overuje v súlade s najnovšími vedeckými poznatkami," povedala Halgašová, podľa ktorej by spotrebitelia mali vedieť, že cukry, či už monosacharidy alebo disacharidy, by mali tvoriť maximálne 10 percent denného energetického príjmu.

Zdraviu prospieva konzumácia mastnejších rýb. Množstvo ľudí to však nedodržiava. Pre vyvážený príjem a výdaj energie odporúčajú odborníci piť nesladené nápoje alebo také, ktoré majú nízky obsah cukru. Veľa ľudí preferuje pri konzumácii hnedý cukor, ktorý sa však vyznačuje takmer rovnakou energetickou hodnotou, akú má biely cukor. Rozdiel medzi nimi je predovšetkým v množstve minerálnych látok, ktorých má hnedý cukor viac. Najlepšie stráviteľný je však med. 

Zdraviu prospieva aj konzumácia mastnejších rýb, ktoré sú zdrojom nenasýtených esenciálnych omega 3 a omega 6 mastných kyselín. "Týždenne sa odporúča zjesť 100 až 200 gramov rýb," spresnila Halgašová. Pred červeným mäsom má podľa odborníkov prednosť mäso hydinové. Odporúčaná týždenná dávka bravčového a hovädzieho je maximálne 500 gramov za týždeň. 

Mnohé ďalšie informácie o potravinách sa môžu záujemcovia a záujemkyne dozvedieť napríklad na webstránke www.potravinari.sk či v knihe Rakovina a výživa - mýty a fakty 2, ktorú tento rok vydal spomínaný gastroenterológ spolu s manželkou, farmaceutkou Danielou Minárikovou. Čitatelia a čitateľky v nej okrem všeobecných informácií nájdu aj viacero receptov.

http://www.webnoviny.sk/zdravie/clanok/893991-potraviny-su-demonizovane-najviac-lzi-sa-siri-o-pecive/

 

www.modernysvet.sk

5. december 2014

„V knihe sa čitatelia dozvedia, ktoré opatrenia vo výžive sú pri prevencii rakoviny dôležité, v súlade s medicínou založenou na dôkazoch, a dokážu tak v dlhodobom horizonte účinne znížiť nádorové riziká. V obrovskom prúde neraz rozporuplných a širokú verejnosť mätúcich informácií o vplyve výživy na zdravie, bolo našou ambíciou pomôcť čitateľom v orientácii, čo je v strave a preventívnej výžive dôležité, čo je menej podstatné a čo patrí medzi nepotvrdené mýty,“ približuje publikáciu MUDr. Peter Minárik. Autori veria, že aj praktické návody a ukážky zdravých receptov, ktoré prináša táto kniha, budú pre čitateľov užitočné a motivačné pre pozitívne zmeny v ich životnom štýle. Cieľom napísania tejto knihy bolo usmerniť čitateľov pri ich snahe o pozitívne zmeny v ich životospráve správnym smerom a priniesť im potrebné návody a inšpirácie pre prípravu chutných a zdravých pokrmov. V knižke sa dočítate, ktoré potraviny sú dôležité v prevencii proti rakovine. Prečo je dôležité konzumovať napríklad tekvicu, baklažán, mrkvu, kapustu, paradajky…  Ste zvedaví, aké recepty sa nachádzajú v knižke? Nájdete v nej vynikajúci šalát zo zelenej fazuľky s omeletou, šošovicovo-zeleninovú nátierku, kuraciu polievku so špargľou, hubové rizoto atď.

http://www.modernysvet.sk/2014/12/knihu-rakovina-a-vyziva-myty-a-fakty-2-pokrstili-lanovymi-semienkami/

 

www.egoodwill.sk

5. december 2014

Výživa a pohybová aktivita majú vplyv nielen na aktuálny zdravotný stav, vitalitu a fyzickú i duševnú kondíciu človeka, ale zásadným spôsobom predurčujú aj zdravotný stav v blízkej aj vzdialenej budúcnosti a celkovú dĺžku života. Aj o tom je pokračovanie prvých dvoch úspešných kníh Petra Minárika a Daniely Minárikovej o správnej výžive a životospráve Rakovina a výživa: mýty a fakty 2. Autori MUDr. Peter Minárik, PhD. z Onkologického ústavu sv. Alžbety a PharmDr. Daniela Mináriková, PhD. z Farmaceutickej fakulty UK v Bratislave veria a dúfajú, že aj praktické návody a ukážky zdravých receptov, ktoré prináša táto kniha, budú pre čitateľov užitočné a motivačné pre pozitívne zmeny v ich životnom štýle. V knihe sa čitatelia dozvedia, ktoré opatrenia vo výžive sú pri prevencii rakoviny dôležité (v súlade s medicínou založenou na dôkazoch) a dokážu v dlhodobom horizonte účinne znížiť nádorové riziká. V obrovskom prúde neraz rozporuplných a širokú verejnosť mätúcich informácií o vplyve výživy na zdravie, bolo ambíciou autorov pomôcť čitateľom v orientácii, čo je v strave a preventívnej výžive dôležité, čo je menej podstatné a čo patrí medzi nepotvrdené mýty. Cieľom napísania tejto knihy bolo usmerniť čitateľov pri ich snahe o pozitívne zmeny v ich životospráve správnym smerom a priniesť im potrebné návody a inšpirácie pre prípravu chutných a zdravých pokrmov.

Kniha Rakovina a výživa: mýty a fakty 2 vznikla pod záštitou projektu Onlife, ktorý spolupracuje s občianskym združením Liga proti rakovine. V rámci plánovanej spolupráce LPR a Onlife sa rozbieha poradenstvo v otázkach výživy v internetovej poradni LPR a do programu centier pomoci LPR sa budú zaraďovať prednášky na tému výživa.

http://egoodwill.sk/zdravie-2/nova-kniha-rakovina-a-vyziva-myty-a-fakty-2/

 

 

Knihy pre vaše zdravie a pohodu

Ak vás niektorá z našich kníh zaujala, volajte na č. 0908 069 388 / píšte na info@klub50.sk, pošleme vám ju na dobierku. Poštovné neplatíte.

Objednajte si novinky

Objednajte si novinky, zdieľajte a bezplatne získate upozornenie na nové články a e-booky.

Nájdete nás

Račianska 69/B, 831 02 Bratislava

bytový dom Manhattan, 4. poschodie

poradňa: 0903 437 888

poradňa: peterminarik57@gmail.com

texty a objednávky kníh: 0908 069 388

texty a objednávky kníh: peterminarik57@gmail.com