Obmedzte spotrebu soli a slaných potravín. Priveľa kuchynskej soli (NaCl) zvyšuje riziko vzniku karcinómu žalúdka. A to sa týka aj soľou konzervovanej zeleniny. Ak je naložená v slanom náleve alebo v soli, nielenže nás už nechráni pred rakovinou, ale, naopak, môže sa stať rizikovým faktorom vzniku tohto ochorenia.

Obmedzte teda nielen soľ, ale aj konzumáciu slanej potravy, ktorá bola spracovaná pomocou solí. Soľ, to nie je len kuchynská soľ (NaC)l, ale aj mnoho iných chemických druhov solí. Sledujte nápisy na potravinách, koľko solí a aké ich druhy obsahujú. Napríklad taký sodík hrá veľmi negatívnu úlohu pri vzniku kardiovaskulárnych problémov, no dokázal sa jeho škodlivý vplyv aj na rakovinu žalúdka. Prišlo sa na to tak, že v jednom z čínskych regiónov, kde sa tradične pripravujú ryby nakladaním do soli, bol zistený nápadne vysoký počet prípadov rakoviny žalúdka.

Experti odporúčajú zjesť denne maximálne 4 – 6 g soli (v 6 g NaCl  je 2,4 g sodíka). Toto množstvo považujte za strop. V skutočnosti väčšina ľudí konzumuje viac ako 6 g. Keď sa budete učiť čítať informácie na obaloch, všímajte si rozdiel: niektorí výrobcovia udávajú obsah soli, iní obsah sodíka. Ak obsah sodíka vynásobíte 2,5-krát, dostanete obsah soli.

Ak ste zvyknutí soliť len podľa chuťových vnemov, pripomínam, že chuť je veľmi zlý radca. Pre ľudí, ktorí sú zvyknutí veľa soliť, môže byť málo slané aj jedlo, ktoré už vysoko prekračuje dennú potrebu soli. Strava by mala obsahovať menej ako 1,5 mg soli/100 g. Ak jej je menej ako 0,3 mg/100 g, považuje sa za nízkoslanú.

Akými opatreniami môžeme znížiť obsah soli v strave? Namiesto slaných potravín voľte radšej zeleninu a ovocie. S tým súvisí zaujímavý údaj, že 80 % soli, ktorú spotrebujeme, nepochádza z toho, že si jedlo osolíme, ale už z potravy samotnej. Dajte si pozor na slané syry, na pečivo posypané hrubými zrniečkami soli... Dokonca aj v ceste na sladké koláče je pomerne veľa soli. Všímajte si obsah soli na obaloch, aby ste sa vedeli dobre orientovať. Ak je to len trochu možné, dávajte prednosť domácej strave – vtedy viete, koľko obsahuje škodlivej soli i potrebných živín.  

Pozor, nedajte sa oklamať názvami, ktoré deklarujú, že ide o výrobok so zníženým obsahom soli. Ešte stále môže byť solený až priveľmi. Zvykajte si na menej slané chute, postupne nahrádzajte soľ bylinkami a korením. Všimol som si však, že aj mnohé zmesi korenia majú vysoký obsah soli. Na ochutenie jedla používajte čerstvé i sušené bylinky, cesnak, cibuľu, citrón.

 

Knihy pre vaše zdravie a pohodu

Ak vás niektorá z našich kníh zaujala, volajte na č. 0908 069 388 / píšte na info@klub50.sk, pošleme vám ju na dobierku. Poštovné neplatíte.

Objednajte si novinky

Objednajte si novinky, zdieľajte a bezplatne získate upozornenie na nové články a e-booky.

Nájdete nás

Račianska 69/B, 831 02 Bratislava

bytový dom Manhattan, 4. poschodie

poradňa: 0903 437 888

poradňa: peterminarik57@gmail.com

texty a objednávky kníh: 0908 069 388

texty a objednávky kníh: peterminarik57@gmail.com