Obmedzte spotrebu energeticky bohatých potravín a sladkých nápojov. Obmedzte konzumáciu vysoko kalorických potravín bohatých na tuk a cukor a chudobných na vlákninu.

Pokiaľ možno žiadny fastfood, žiadne sladké nápoje. Jedinou výnimkou sú 100 % džúsy, maximálne 1 – 2 dl za deň, najlepšie zriedené vodou. Pokiaľ ide o pitný režim, najlepšia a najzdravšia je bežná pitná voda alebo prírodná pramenitá voda s nízkym obsahom solí.

Dávajte si pozor na konzumáciu energeticky hustej potravy. Je to tá v sladkom segmente, v slanom segmente, v tukovom segmente. Väčšinou ide o obľúbené potraviny: chipsy, vyprážané kuriatka, burgery, kokteily z plnotučného mlieka. Jedna vec je výber a skladba potravín – to, čím sa sýtime, čo maškrtíme. Druhá stránka je veľkosť porcií. Za posledných sto rokov sa naše predstavy o tom, čo považujeme za priemernú porciu, zmenili a porcie narástli. Súvisí to s prebytkom potravy. No mať veľké porcie a energeticky bohatú stravu nie je pre naše zdravie žiaduce. Každý môže byť štíhlejší minimálne o 15 %. Ak mal niekto BMI 36 a teraz chodi s BMI 31, urobil pre svoje zdravie veľa. Rozdiel v zbytočnom tuku, ktorý na sebe nosí, je obrovský.

Existuje viacero tipov, ako si zachovať zdravú hmotnosť. Predovšetkým jedzte potraviny s nižšou hustotou energie (hustota energie sa udáva v kJ/100 g alebo kcal/100 g). Majú menej kilojoulov, ale viac vody a vlákniny, teda väčší objem, preto vás lepšie zasýtia. Aj bielkoviny vyvolajú lepší a najmä dlhšie pretrvávajúci pocit sýtosti ako tuk s cukrom.

Keď si porovnáme energetický obsah 100 g jablka a 100 g čokoládovej tyčinky, zistíme, že tyčinka má desaťnásobne väčší obsah kilojoulov. Desaťnásobne! V 100 g jabĺk je 240 kJ energie, čokoláda môže mať aj 2400 kJ. Ovocie má priemerne 200 kJ, takmer všetky sladkosti okolo 2000 kJ, niekedy aj viac. Zjete 100 gramov tu aj tam – a máte desaťnásobný rozdiel v prijatej energii! Samozrejme, nič nie je čierno-biele, ani sladkosti nie sú zakázané, no stačí, ak ich budete konzumovať len príležitostne a nezabudnete kontrolovať zjedené množstvo. Lebo sú ľudia, hlavne ženy, ktorí si dajú k sebe bonboniéru a na posedenie ju zjedia. Ak máte takúto slabú vôľu, radšej sladkosti ani čokoládu nekupujte do zásoby. Podobne sa priberá aj zo sladkých kolových nápojov hlavne preto, že človek si postaví vedľa seba dvojlitrovú fľašu a ani nevie ako, celú ju vypije.

 

Knihy pre vaše zdravie a pohodu

Ak vás niektorá z našich kníh zaujala, volajte na č. 0908 069 388 / píšte na info@klub50.sk, pošleme vám ju na dobierku. Poštovné neplatíte.

Objednajte si novinky

Objednajte si novinky, zdieľajte a bezplatne získate upozornenie na nové články a e-booky.

Nájdete nás

Račianska 69/B, 831 02 Bratislava

bytový dom Manhattan, 4. poschodie

poradňa: 0903 437 888

poradňa: peterminarik57@gmail.com

texty a objednávky kníh: 0908 069 388

texty a objednávky kníh: peterminarik57@gmail.com