Rajčiny, tento obľúbený druh zeleniny, sú príbuzné napríklad s paprikou. Aj keď z prísne botanického hľadiska sú rajčiny skôr ovocím a patria do rodiny tzv. „solanaceae“, v bežnom živote vnímame rajčiny kvôli nižšiemu obsahu cukru skôr ako zeleninu a tak ju aj konzumujeme. Existuje veľké množstvo druhov rajčín a zďaleka nie všetky musia mať tvar červených a okrúhlych paradajok, aké poznáme u nás.

RAJČINY PROTI OBEZITE. Rajčiny sú bohaté na vodu a preto kaloricky veľmi chudobné. Sto gramov rajčín má iba 100 kJ/24 kcal (pre porovnanie: 100 g varených cestovín má 600 kJ/143 kcal a 100 g trvanlivej salámy alebo mliečnej čokolády až 2000 kJ/476 kcal). Pre nízky energetický obsah a výbornú sýtivosť sú rajčiny preto mimoriadne vhodné ako súčasť redukčnej diéty pri znižovaní nadmernej telesnej hmotnosti.

RAJČINY PRE ZDRAVIE. Schopnosť nasýtiť s nízkym obsahom kalórií a z toho vyplývajúci efekt, ktorému sa hovorí aj „sýty z mála“ [energie], však zďaleka nie je všetko pozitívne, čo nám rajčiny môžu poskytnúť. Sú totiž mimoriadne bohaté na rastlinné látky, tzv. fytonutrienty, z ktorých mnohé majú antioxidačné účinky. Najviac zastúpenými antioxidantmi sú (1) vitamín C – kyselina askorbová; a (2) beta karotén; (3) vitamín E. Z ďalších látok sú v rajčinách bohato zastúpené vitamín K, vitamín A a viaceré vitamíny skupiny B (B1, B3, B6, kyselina listová, kyselina pantoténová). Z minerálnych látok treba vyzdvihnúť draslík, meď, mangán, fosfor; v menšom množstve aj zinok, chróm a železo. Pri výpočte užitočných živín, ktoré sú v paradajkách, nemožno nespomenúť ani vlákninu, ktorú potrebujeme pre podporu zdravia tráviaceho traktu a zažívania. V rajčinách sú zastúpené aj ďalšie prospešné biologicky aktívne rastlinné látky, ktoré napriek ich veľmi nízkym množstvám majú dokázané priaznivé účinky na zdravie konzumentov. Sú to predovšetkým (1) karotenoidy (lykopén, luteín, zeaxantín a beta karotén); (2) flavonoly (rutín, kvercetín); (3) flavonony (naringenín); (4) organické kyseliny (kyselina ferulová, kyselina fumárová, kyselina kávová); alebo (5) glykozidy (eskuleozid A); (6) saponíny (alfa tomatín). Mnohé z týchto látok (najznámejší je karotenoiod lykopén) majú antioxidačné ochranné účinky, ktoré hrajú významnú úlohu pri prevencii poškodenia buniek a telesných orgánov. Rajčiny znižujú riziko viacerých závažných civilizačných chorôb, a sú preto významnou súčasťou preventívnej výživy človeka.

RAJČINY PRE ZDRAVÉ SRDCE. Rajčiny podporujú zdravie srdca a ciev trojakým spôsobom. Jednak pre ich spomínané (1) antioxidačné účinky, ktoré vyplývajú z komplexného zloženia vyššie spomínaných fytoprotektívnych látok. Ďalším faktorom podpory kardiovaskulárneho zdravia je (2) priaznivý vplyv rajčín na metabolizmus tukov a cholesterolu. Extrakty z rajčín dokážu znižovať hladinu celkového a LDL cholesterolu, ako aj triglyceridov v krvi. Regulácia tukového metabolizmu pomocou fytonutrientov rajčín sa podrobuje kontinuálnemu vedeckému výskumu. Už teraz však existuje dostatok dôkazov pre to, aby sme rajčiny a rajčinové extrakty v záujme prevencie chorôb srdca a ciev pravidelne zaraďovali do svojho jedálneho lístka. V neposlednom rade dokážu niektoré látky v rajčinách (3) znižovať zhlukovanie krvných doštičiek a brániť tak nežiaducej tvorbe krvných zrazenín. Tieto tzv. antiagregačné účinky rajčín doplňujú preventívny kokteil pre srdce a cievy.

RAJČINY PROTI RAKOVINE. Rajčiny boli v posledných rokoch podrobené výskumu z hľadiska ich protinádorových účinkov. Najviac prebádaný je preventívny antikancerogénny účinok rajčín pri rakovine prostaty. Výsledky doterajších výskumov priniesli dostatok dôkazov, že rajčiny sú schopné znížiť riziko rakoviny prostaty u mužov. Okrem lykopénu a ďalších látok s antioxidačným účinkom sa študuje protinádorový účinok látky zvanej alfa tomatín, ktorá sa radí medzi tzv. saponíny. Priaznivý vplyv rajčín a ich výťažkov na prevenciu zhubných nádorov sa študuje aj v súvislosti s rakovinou pľúc, rakovinou prsníka a rakovinou pankreasu. Existujú dobre zdokumentované vedecké dôkazy o znižovaní rizika rakoviny prsníka pomocou príjmu lykopénu (antioxidant). Užívanie lykopénu a ďalších antioxidačných látok pri prevencii rakoviny pľúc je zvlášť významné pre fajčiarov, ktorí sú vystavení každodennému oxidatívnemu stresu z fajčenia cigariet.

RAJČINY PRE MENTÁLNE ZDRAVIE A ZDRAVÉ KOSTI. V posledných rokoch sa študuje aj vplyv lykopénu a samotných rajčín na (1) prevenciu Alzheimerovej choroby; a na (2) mineralizáciu kostí a kostnú hustotu. Obe záujmové oblasti vykázali sľubné výsledky, ktoré potvrdzujú preventívne pôsobenie rajčín (lykopénu). Ďalšie výskumy pokračujú.

RAJČINY A RAJČINOVÉ POTRAVINY. Rajčiny sú nielen pre zdravie prospešné, ale predovšetkým sú veľmi chutné a obľúbené. Môžeme si kúpiť rozličné druhy rajčín s najrozmanitejším tvarom, veľkosťou, farbou a chuťou. Vo svete je rozmanitosť rajčín ešte väčšia. Z rajčinových kríčkov možno konzumovať iba ich plody. Ďalšie časti rastliny, najmä jej listy, môžu obsahovať toxické alkaloidy. Z rajčín sa vyrábajú obľúbené šťavy, kečupy a pretlaky. Tepelne spracované extrakty z rajčín umožňujú dokonca ešte lepšie využitie antioxidantov po ich konzumácii a sú preto vhodným doplnkom ku konzumácii surových paradajok. Dobrým zdrojom lykopénu sú aj paradajkové kečupy a šťavy. Netreba zabúdať ani na sušené paradajky, ktoré sa väčšinou nakladajú do olivového oleja a dochucujú rozmanitými bylinkami.

RAJČINY NA ZÁVER. Rajčiny by pre svoje vynikajúce chuťové vlastnosti zdravotne pozitívne vlastnosti nemali chýbať na našich tanieroch ani jeden deň. Pre dosiahnutie pestrého jedálneho lístka je najlepšie konzumáciu surových rajčín dopĺňať paradajkovými šťavami, pretlakmi a kečupmi, ako aj sušenými rajčinami so zdravým olivovým olejom. 

© MUDr. Peter Minárik, PhD.

 

Knihy pre vaše zdravie a pohodu

Ak vás niektorá z našich kníh zaujala, volajte na č. 0908 069 388 / píšte na info@klub50.sk, pošleme vám ju na dobierku. Poštovné neplatíte.

Objednajte si novinky

Objednajte si novinky, zdieľajte a bezplatne získate upozornenie na nové články a e-booky.

Nájdete nás

Račianska 69/B, 831 02 Bratislava

bytový dom Manhattan, 4. poschodie

poradňa: 0903 437 888

poradňa: peterminarik57@gmail.com

texty a objednávky kníh: 0908 069 388

texty a objednávky kníh: peterminarik57@gmail.com