Aj keď je starnutie nevyhnutný a nezvratný proces, rýchlosť postupujúcich zmien starnutia ako aj kvalita života najmä v neskorších fázach života silne závisia od celkového zdravotného stavu a od telesnej i mentálnej kondície jedinca. Platí zásada, že dlhého veku sa väčšinou dožívajú ľudia s dlhodobo dobrým zdravotným stavom a s nízkym výskytom rizikových faktorov závažných civilizačných chorôb.

Najdôležitejšími ochoreniami, ktoré skracujú život človeka, sú stále ochorenia srdca a ciev a zhubné nádory. Významnými rizikovými faktormi týchto často fatálnych ochorení sú obezita, cukrovka, poruchy metabolizmu tuku a cholesterolu, fajčenie, alkohol a výskyt týchto závažných chorôb u najbližších príbuzných (otec, matka).
DLHOVEKOSŤ. Dlhovekosť je určite podmienená dobrý genetickým potenciálom jedinca. Je už dávno známym faktom, že okrem dedičných dispozícií hrajú pri budovaní a uchovaní zdravia významnú úlohu faktory vonkajšieho prostredia. Medzi nimi hrá kľúčovú úlohu zdravý a aktívny životný štýl jedinca, v popredí so zdravou výživou a s aktívnou pohybovou kultúrou.
POTRAVINY A MLADOSŤ. Neexistujú potraviny, ktoré by dokázali „regenerovať“ či „omladiť“ telo človeka. Dobrá výživa a zdravý životný štýl však pomôžu udržať si vitalitu aj vo vyššom veku a znížiť riziko vážnych chorôb, ako rakovina, ochorenia srdca a ciev, cukrovka, obezita alebo osteoporóza. Aj v prípade, keď niekto trpí na niektorú z uvedených chorôb, je väčšinou možné správnym rozhodnutím v oblasti výživy zmenšiť jej negatívny vplyv na zdravie.
Som preto presvedčený, že strava a výživa hrá významnú úlohu v dosiahnutí kvality zdravia a dĺžky života jedinca.

Suroviny, ktoré prispievajú k dlhovekosti

(1)    Potraviny bohaté na kvalitné bielkoviny a zdravé mastné kyseliny v správnom pomere (predovšetkým ryby, najmä morské).
(2)    Potraviny s obsahom celozrnných cukrov a obsahom rastlinnej vlákniny (obilné vločky a otruby, výrobky z celozrnnej múky bez pridaného cukru a tuku).
(3)    Potraviny s nízkym obsahom tuku, cukru a energie, s vysokým obsahom rastlinnej vlákniny a biologicky aktívnych látok: vitamíny, minerály a rastlinné antioxidanty. Ide najmä o ovocie a zeleninu (odporúčaná denná konzumovaná dávka: 500 - 1000 g).
(4)    Probiotické potraviny s obsahom živých mikroorganizmov podporujúcich črevné i celkové zdravie (sú to najmä mliečne probiotické výrobky – jogurty, kefír, cmar a kyslé mlieko. Typickou slovenskou probiotickou potravinou je bryndza. Z rastlinnej výživy je to najmä kyslá kapusta).
(5)    Rastlinné oleje, orechy a semená s vysokým podielom jedno- a viac- nenasýtených mastných kyselín (olivový olej, repkový olej, slnečnicový olej, vlašské orechy, ľanové semená a ďalšie).

VÝZNAMNÉ REGIONÁLNE ROZDIELY v priemernej i maximálnej dĺžke života vo svete sú dobre známe a zmapované. Doterajšie vedecké poznatky priniesli nejeden dôkaz, že na tieto rozdiely majú silný vplyv aj faktory životného štýlu jedincov, predovšetkým každodenná výživa a stravovanie. Známa je napríklad nízka chorobnosť a úmrtnosť na rakovinu prsníka a prostaty v tých krajinách ďalekej Ázie, kde sú sója a sójové potraviny významnou zložkou (bohatou na bielkoviny) v každodennej strave obyvateľov. Za dôležité sa pokladá najmä konzumácia sójových potravín od raného detstva.

Je lepšie jesť domáce potraviny, ale preberať aj jedálny lístok iných kultúr?

Som za nutrične pestrú a plnohodnotnú stravu. Ak by sme sa vyhýbali konzumácii potravín, ktoré sa v našich podmienkach prirodzene nevyskytujú, museli by sme vylúčiť mnohé zdravé zložky výživy a také chutné potraviny, ako morské ryby, plody mora, olivový olej, citrusové ovocie. Pestrý jedálny lístok s obsahom zdravých a chutných potravín z celého sveta pokladám za prirodzené  a rozumné riešenie vo výžive každého zdravého jedinca. Pre nás by mohla byť ideálnym riešením tzv. STREDOMORSKÁ DIÉTA s častým a bohatým podielom morských rýb, plodov mora, celozrnných obilnín, olivového oleja, ovocia a zeleniny.
TRADIČNÁ SLOVENSKÁ KUCHYŇA. Aj naša tradičná kuchyňa pozná mnohé zdravé a nutrične kvalitné potraviny, ktoré prispievajú k dobrému zdraviu a zvyšujú šance na dožitie sa vyššieho veku s vyššou kvalitou. Patrí sem hlavne kapusta a kyslá kapusta, zemiaky, kyslé mlieko, bryndza (probiotická potravina) a jablká. Tieto potraviny patria do arzenálu zdravej výživy a mali by sme ich jesť čo najčastejšie.

© MUDr. Peter Minárik, PhD.

 

 

Knihy pre vaše zdravie a pohodu

Ak vás niektorá z našich kníh zaujala, volajte na č. 0908 069 388 / píšte na info@klub50.sk, pošleme vám ju na dobierku. Poštovné neplatíte.

Objednajte si novinky

Objednajte si novinky, zdieľajte a bezplatne získate upozornenie na nové články a e-booky.

Nájdete nás

Račianska 69/B, 831 02 Bratislava

bytový dom Manhattan, 4. poschodie

poradňa: 0903 437 888

poradňa: peterminarik57@gmail.com

texty a objednávky kníh: 0908 069 388

texty a objednávky kníh: peterminarik57@gmail.com