Ak oddelíme extrémistov, ktorí striktne nedajú do úst nič, čo pokladajú za nezdravé (extrémnemu dodržiavaniu princípov jedného výživového smeru sa hovorí ortorexia), tak aj ľudia, ktorí sa rozhodli pre zdravý životný štýl a strážia si zdravú hmotnosť, sú občas postavení pred situáciu, keď majú obrovskú chuť na čosi nezdravé. Mali by za každú cenu odolať?

S blížiacou sa jeseňou prichádza aj čas pre husacie hody. Ako si z nich dopriať a pritom neuškodiť samému sebe? Riešenie vidím v striedmom prístupe, v rozumnom výbere a veľkosti porcie.

Na husacie hody určite nepríďte vyhladnutí ako vlci. Tradičné predjedlo z husacej pečene – mimoriadne bohaté na cholesterol – radšej vynechajte, alebo ochutnajte len dve-tri sústa s malým množstvom chleba. Predjedlo vás nemá nasýtiť doplna! Prídu ešte ďalšie chody. Zapite ho väčším pohárom vody, alebo hltom bieleho vína. Polievka sa spravidla pri husacích hodoch nepodáva. Keď prinesú hlavný chod, teda husacinu, lokše a kapustu, riaďte sa zásadou čo najchudšie mäso a správne delený tanier. Najprv si naložte veľkú porciu kapusty, čím viac, tým lepšie. Kapusta by mala tvoriť až 2/3 z celej porcie jedla, určite nie menej ako polovicu. Na takto naložený tanier sa už ani nevmestí priveľa mäsa a lokší. Ak si môžete vybrať, zoberte si radšej menší tanier. Z mäsa jedzte jedine husacie prsia, ideálne 100 g, najviac však 200 g. Kožu odstráňte a jedzte iba suché mäso. Mastnú šťavu vynechajte. Lokše stačia dve, maximálne tri, určite nie päť, šesť a viac! Masť nechajte odkvapkať. Jedzte pomaly, opakovane odkladajte príbor a príjemne sa bavte so spoločnosťou pri stole. Jedlo zapíjajte vodou a iba striedmo vínom. Ak ste „na sladké“, na záver si môžete dať jeden kúsok orechovej alebo makovej štrúdle, veď ste si pre ňu nechali v žalúdku miesto. Takto to robím na hodoch aj ja.

Celková veľkosť porcie závisí od vašej telesnej hmotnosti. Nemajte obavy, sila zážitku z vychutnávania sezónnej pochúťky sa s menšou porciou a pomalšou konzumáciou neoslabí. Ak ste však obézni, musíte byť ešte opatrnejší. Husacie alebo kačacie prsia sa dajú podávať aj v redukčnej verzii. Namiesto mastných lokší sa použije voňavé ovocie, napríklad jahody a kivi. Ak si môžete vopred objednať menu, vyberte si diétnejšiu verziu husacích hodov. Ak dodržíte tieto zásady, jedna porcia nemusí mať viac ako 1200 kJ. A nezabudnite, že záver programu husacej hostiny by mala tvoriť intenzívna prechádzka.

Kačacie mäso sa v zásade od husacieho príliš nelíši. Priemerná energetická hodnota husacieho mäsa je 1500 kJ/100 g, kým u kačacieho mäsa je to 1600 kJ/100 g. Rozdiel v energetickom obsahu je teda málo významný. Husacie aj kačacie mäso má v priemere podobné množstvo tuku (aj cholesterolu), ak si však vyberieme suché a teda na tuk chudobnejšie husacie prsia bez kože, ich energetická hodnota bude iba 580 kJ/100 g. A to je obrovský rozdiel.

Lokše sú z cesta, ich energetická hodnota sa pohybuje okolo 500 – 600 kJ/100 g, ak sú pečené nasucho a bez pridanej masti. Potriete ich masťou a energetická hodnota jedinej lokše môže vyskočiť aj na 1200 – 1800 kJ/100 g.

Pre naše zdravie však nie je závažné to, čo zjeme sporadicky a v primeranom množstve. Oveľa dôležitejšie je to, čo konzumujeme každý deň. Ten, kto sa po celý rok stravuje zdravo a striedmo, si ľahko poradí aj s jesennými hodami.

© MUDr. Peter Minárik, PhD.

 

 

Knihy pre vaše zdravie a pohodu

Ak vás niektorá z našich kníh zaujala, volajte na č. 0908 069 388 / píšte na info@klub50.sk, pošleme vám ju na dobierku. Poštovné neplatíte.

Objednajte si novinky

Objednajte si novinky, zdieľajte a bezplatne získate upozornenie na nové články a e-booky.

Nájdete nás

Račianska 69/B, 831 02 Bratislava

bytový dom Manhattan, 4. poschodie

poradňa: 0903 437 888

poradňa: peterminarik57@gmail.com

texty a objednávky kníh: 0908 069 388

texty a objednávky kníh: peterminarik57@gmail.com