Delená strava je veľmi obľúbená diéta najmä u ľudí, ktorí chcú znížiť svoju nadváhu. „Otcom“ teórie delenej stravy bol americký lekár Howard Hay (1866 – 1940). Základnou filozofiou tejto diéty je fakt, že bielkoviny a sacharidy sa nemajú v tráviacom trakte tráviť a vstrebávať súčasne. Logicky potom hlása oddelenie „bielkovinových“ a „sacharidových“ potravín.

Nadmerný príjem bielkovín spôsobuje „prekyslenie“ organizmu a má za následok rozvoj niektorých ochorení, napríklad cukrovky alebo zhubných nádorov. Delená diéta preto odporúča predovšetkým „alkalickú“ potravu (až 80 % z celkovej potravy má tvoriť ovocie, zelenina, mlieko a mliečne výrobky) a v menšej miere „kyslú“ potravu (iba 20 % z celkovej potravy má tvoriť mäso, ryby, vajcia, syry a obilniny). Pri detailnejšej rešerši v odborných zdrojoch sa delená strava viac-menej zaznáva ako vedecky nedokázaná forma výživy. Navyše diskriminuje niektoré potraviny, ktoré patria do zdravej výživy, ako sú ryby, nízkotučné syry alebo celozrnné obilniny. Delená strava má však aj niektoré nesporné nutričné výhody. Medzi ne patrí najmä obmedzenie konzumácie mäsa, údenín, sladkostí a cukru, ako aj alkoholických nápojov.

Podľa môjho názoru systém oddeľovania potravín a najmä bielkovín a sacharidov je problematický a v každodennej praxi (verejné stravovanie, závodné stravovanie) prakticky nemožný. Ideálne oddelenie základných živín ani nie je možné. Veď takmer v každej potravine sú zastúpené všetky tri základné živiny: bielkoviny, sacharidy aj tuky (výnimky obsahujúce len jednu živinu sú zriedkavé – napríklad rastlinný olej je „čistý“ tuk). Nepoznám zatiaľ nikoho, kto by delenú stravu jedol po celý život. Býva to skôr krátkodobá snaha o zníženie nadmernej telesnej hmotnosti a väčšinou sa pre ňu rozhodnú ženy. Často u nich skutočne dochádza k poklesu váhy. Príčinou však nie je oddeľovanie potravín, ale fakt, že si vyberajú zdravšie a energeticky chudobnejšie potraviny, zamýšľajú sa nad tým, čo zjedia, a stravu si plánujú. Jedia podstatne viac ovocia a zeleniny než predtým, menej chleba, pečiva, mastných údenín a mäsa. Keď ich však komplikovaná a príliš obmedzujúca strava prestane baviť, vracajú sa k pôvodnej forme výživy a väčšinou rýchlo priberajú pôvodné kilogramy nazad. A práve tento moment vyčítam delenej strave najviac. Odpútava ľudí s obezitou od zmysluplnej a nekomplikovanej celoživotnej redukčnej/udržiavacej výživy, a tak ich problém nakoniec iba prehlbuje.

Mojím pacientom zvyknem hovoriť: „Keď niečo ide robiť, robte to poriadne a zmysluplne!“ Redukčná výživa má zmysel jedine vtedy, ak je vyvážená, plnohodnotná, pestrá a chutná. Musí vás nasýtiť i potešiť! Musíte byť schopní dodržiavať ju po celý zvyšok vášho života. Nesmie byť preto spojená s hladovaním, jednostranným obmedzovaním mnohých potravín ani s pocitom strádania a sebaľútosti (pri pohľade na iných ľudí, ktorí môžu zjesť všetko). Žiadne „magické“ či „zázračné diéty“ nespĺňajú tieto podmienky. Dajú sa vydržať iba krátky čas, preto nie je vhodné, aby ste ich skúšali. Výsledok bude opačný, než je vaše želanie.  

© MUDr. Peter Minárik, PhD.

 



 

Knihy pre vaše zdravie a pohodu

Ak vás niektorá z našich kníh zaujala, volajte na č. 0908 069 388 / píšte na info@klub50.sk, pošleme vám ju na dobierku. Poštovné neplatíte.

Objednajte si novinky

Objednajte si novinky, zdieľajte a bezplatne získate upozornenie na nové články a e-booky.

Nájdete nás

Račianska 69/B, 831 02 Bratislava

bytový dom Manhattan, 4. poschodie

poradňa: 0903 437 888

poradňa: peterminarik57@gmail.com

texty a objednávky kníh: 0908 069 388

texty a objednávky kníh: peterminarik57@gmail.com