Hneď v úvode musím zdôrazniť, že s termínom „jarná detoxikácia“ sa v odbornej a vedeckej literatúre nestretnete, je to téma z internetu a dámskych magazínov. Slúži pravdepodobne iba ako marketingový magnet na pritiahnutie pozornosti čitateľov a zákazníkov. Služby spojené s „detoxikáciou“ a jarným detoxom ponúkajú väčšinou nemedicínske zariadenia. Mnohí ľudia však takejto reklame ľahko uveria a podstupujú rozličné „očistné“ kúry, často za nemalé peniaze. Populárne sú na jar.

K týmto metódam mám oddávna istý odborný odstup a radšej propagujem všeobecné zásady zdravej životosprávy, pre ktoré nachádzam vo vedeckej literatúre a na odborných kongresoch a konferenciách „hmatateľné“ dôkazy. Vedecky potvrdených postupov s pozitívnym vplyvom na ľudské zdravie je dosť na to, aby sme sa nemuseli obracať na nepotvrdené a pravdepodobne aj neúčinné smery. Zásady zdravej životosprávy podporujú zdravie jedinca a znižujú riziko závažných chorôb, zhoršenia kvality života alebo predčasnej smrti.. Treba ich však dodržiavať počas celého roka - nielen na jar, nielen po vianočných alebo veľkonočných sviatkoch. Ten, kto sa zdravo stravuje po celý rok, nepotrebuje sa na jar „očisťovať“.

Súčasťou zdravej a prospešnej životosprávy je rozumná striedmosť a primeraný poriadok vo všetkom, čo robíme. Zlatú strednú cestu si však netreba vysvetľovať tak, že jeden deň sa prejedáme a/alebo opíjame alkoholom a na druhý deň sa za to vytrestáme hladom a smädom. Ak chceme zdravo žiť a nepremárniť šancu na dlhý a kvalitný život, mali by v našej životospráve prevažovať zdravé prvky. Pravidlo 80 : 20 platí aj pre každodenné stravovanie. Znamená to, že 80 % potravín, ktoré skonzumujeme, by malo zodpovedať zásadám zdravej výživy a zvyšných 20 % „prehreškov“ zdravému človeku neuškodí, skôr naopak, môže byť tou esenciou, ktorá urobí jedlo pestrejším a zaujímavým zážitkom. Samozrejme, že prísnejšie pravidlo 90 : 10 (90 % „zdravia“, 10 % „hriechov“) bude ešte lepšie. Stopercentný však nie je nikto.

Téma „dôkladnej jarnej očisty“ a „detoxikácie organizmu“ sa v médiách objavuje pravidelne. Vychádza sa z predstavy, že počas zimných mesiacov jeme menej ovocia a zeleniny, viac mäsa a múčnych výrobkov, a máme aj menej pohybu, než v ostatných ročných obdobiach. Navyše počas vianočných sviatkov sa prejedáme množstvom kaloricky výdatného jedla a priberáme na váhe. Autorom z toho logicky vyplýva, že po „náročnej“ zime sa s nástupom jari musíme prebytočných kilogramov a „toxínov“ zbaviť. Internet, časopisy aj knihy sú plné návodov, ako si treba na jar očistiť telo. Patria sem predovšetkým „detoxikačné“, „ozdravné“ alebo „očisťujúce“ diéty, kúry a programy. Radia čitateľom, aby pestrú stravu dočasne nahradili ovocnými a zeleninovými šťavami a na „dokonalú očistu“ používajú aj rôzne bylinné látky, ktoré majú „detoxikovať celý organizmus“, „očistiť črevo od  starých  nánosov, usadenín, toxických látok a parazitov“ a zbaviť nás nadváhy, ktorú sme nadobudli počas zimy a Vianoc. V ponuke sú dokonca aj vaničkové kúpele chodidiel, v ktorých sa údajne toxíny pod vplyvom slabého elektrického prúdu vo vode vyplavujú z nôh do vodného kúpeľa.

Lekár radí

Ak chcete vylúčiť potrebu výraznejších jarných ozdravných kúr, stačí, ak budete dodržiavať niekoľko elementárnych zásad:

Aj počas zimných mesiacov konzumujte dostatočne pestrú zmes zeleniny a ovocia. Ponuka v obchodoch je vyhovujúca. Až na niektoré výnimky (jahody, maliny, ríbezle a podobne) sa vyrovná ponuke iných sezónnych období. Citrusy, banány, šaláty sú cenovo porovnateľné v zime i v lete.  

Nikto nikomu predsa nepredpisuje, aby v zime jedol viac mäsa a údenín. Jedzte viac rýb, sú nízkokalorické a obsahujú zdravý tuk, ktorý chráni srdce a cievy pred aterosklerózou. Ak konzumujete mäso, tak zásadne iba druhy s minimálnym obsahom tuku a v menších porciách (500 g chudého červeného mäsa za celý týždeň je strop; lepšie urobíte, ak skonzmujete 250 – 300 g za týždeň vrátane chudých údenín).

Ani chleba, pečiva, koláčov a zákuskov nemusíme jesť v zime jesť viac ako v lete. Dajte si na tanier polovičnú porciu chleba a pečiva (75 g namiesto 150 g) a chýbajúci objem jedla nahraďte dvojnásobne veľkou porciou zeleniny (200 g namiesto 100 g).

Koláče a maškrty nahraďte pochúťkami z nízkotučného tvarohu, jogurtov, ovocia, celozrnných cereálií a orieškov (u posledných dvoch skupín si dajte pozor na množstvo!).

Krátke dni a dlhé tmavé zimné večery nezneužívajme ako výhovorku pre sedavý spôsob trávenia voľného času. Jar, leto a jeseň sú stvorené na aktívny pobyt v prírode, no aj zima poskytuje dosť možností na rôzne formy telesnej aktivity. Niekomu viac vyhovie motivujúca atmosféra fitnescentra, iný si radšej zapláva vo vyhriatom bazéne. Zimné intenzívne prechádzky rezkým tempom majú takisto svoje čaro a dajú sa robiť aj v meste. Dnes je už cenovo dostupný aj domáci trenažér.

Pokiaľ niekto predsa len potrebuje jarné odľahčenie od následkov svojej kulinárie, namiesto radikálnych očistných kúr a krátkodobého drastického obmedzenia príjmu energie mu odporúčam, aby dal prednosť nenásilným zmenám v strave a zachoval jej plnú pestrosť. Výsledok sa síce dostaví o niečo neskôr, ale keďže nenásilné opatrenia ľahšie zvládne, má väčšiu nádej, že pozitívne výsledky budú mať trvalý charakter.

Lekár odporúča

Znížte veľkosť porcie sacharidových príloh (chlieb, pečivo, cestoviny, ryža, zemiaky) a nahraďte ich podstatne väčšou porciou čerstvej alebo dusenej zeleniny. Pokiaľ chcete urýchliť efekt, môžete sa ich dočasne a krátkodobo aj vzdať. Avšak podčiarkujem – iba krátkodobo! – a nie je to vôbec nevyhnutné.

Namiesto bežných cukroviniek, koláčov a buchiet dávajte prednosť ovocným šťavám, koktailom, penám a pyré. Cukor do ovocia zásadne nepridávame. Ovocie ho má už v sebe. Ak kombinujeme ovocie s ľahkou odtučnenou alebo nízkotučnou mliečnou bielkovinou (tvaroh 0 – 2,5 %, jogurt 0 – 2,9 %, mlieko 0,5 %, cottage 1 – 4 %, kefír 1 %), dosiahneme podstatné zvýšenie a predĺženie pocitu sýtosti. Ovocno-mliečne koktaily sú chutné, a ak vystriedame rôzne druhy ovocia, budú aj mimoriadne pestré, plné vitamínov, antioxidačných a bioaktívnych látok, vápnika, prípadne zdravej bakteriálnej laktoprobiotickej mikroflóry.

Tučné druhy mäsa a údenín vyradíme z nášho jedálneho lístka úplne (pokiaľ možno aj natrvalo!) a zaradíme iba najchudšiu hydinu a ryby, prípadne morské plody, ak ich máte radi.

Vynikajúcou a zdravou náhradou mäsa je sója, fazuľa, cícer a ďalšie strukoviny.

V studenej aj teplej kuchyni používajme menej pridaného tuku. Dajme prednosť rastlinným olejom. Najvyšší obsah omega-3-mastných kyselín má z bežných rastlinných olejov repkový olej. Zdravé sú však všetky druhy bežne dostupných olejov: olivový, slnečnicový, kukuričný alebo sójový. Keďže každý olej má iné zloženie mastných kyselín, v záujme zachovania zdravej pestrosti rastlinné oleje striedajte. Na tepelné spracovanie je vhodný olivový a slnečnicový, na studené pokrmy repkový a nerafinovaný olivový olej.

Nezabúdajte, že zelenina a ovocie sú najlepšie a najcennejšie, ak ich konzumujeme v surovom stave.

Najľahšou a najzdravšou formou tepelnej úpravy jedla je varenie v parnom hrnci. Jedlo pripravené na pare si zachová pôvodnú chuť, farbu, chrumkavú konzistenciu a bohatý obsah mikroživín, predovšetkým tepelne labilných vitamínov.

© MUDr. Peter Minárik, PhD.

 

 

Knihy pre vaše zdravie a pohodu

Ak vás niektorá z našich kníh zaujala, volajte na č. 0908 069 388 / píšte na info@klub50.sk, pošleme vám ju na dobierku. Poštovné neplatíte.

Objednajte si novinky

Objednajte si novinky, zdieľajte a bezplatne získate upozornenie na nové články a e-booky.

Nájdete nás

Račianska 69/B, 831 02 Bratislava

bytový dom Manhattan, 4. poschodie

poradňa: 0903 437 888

poradňa: peterminarik57@gmail.com

texty a objednávky kníh: 0908 069 388

texty a objednávky kníh: peterminarik57@gmail.com